*****************
Nabízíme volné pracovní místo na tyto pozice:
* kuchařka/
vedoucí
kuchařka
* asistent pedagoga
* sociální asistent
Více informací zde.
V úterý 24. února na jednu hodinu školu opustili žáci 6. až 9. ročníků, aby využili nabídky plzeňské Techmanie, jejíž zástupci dorazili do města, aby zábavnou formou seznámili mládež s problémem globálního oteplování a skleníkovými plyny. Program lze totiž výborně využít i v rámci výuky přírodovědných předmětů.
V sálu habartovského kina přivítali žáky dva lektoři odění do bílých plášťů. Na pódiu byly dále připraveny dva stoly plné baněk, chemikálií a dalších pomůcek později využitých při názorných pokusech a také bomby s potřebnými nashromážděnými plyny.
Po krátkém úvodu, kdy došlo i na několik dotazů směřovaných k publiku, aby si průvodci zmapovali, co již žáci zvládají, a kdy byla žákům ve stručnosti nastíněna celá problematika oteplování, se přesunulo těžiště programu k seznámení s jednotlivými skleníkovými plyny.
Žáci si zopakovali, že největší množství ovzduší okupuje dusík (78 %), následovaný kyslíkem (21%) a o zbytek se dělí mnoho dalších plynatých složek. Dozvěděli se dále, proč je kyslík tak důležitý pro člověka a jeho život a i další zajímavosti.
Podstatné však bylo to, že zástupci Techmanie svůj výklad a dialog s publikem často prokládali názornými pokusy, které dokládaly různé schopnosti a vlastnosti oněch plynů. K některým pokusům pak v roli asistentů využili i pomoci žáků.
Obdiv si vysloužil oxid uhličitý, který převedl několikametrový gejzír růžového saponátu, pozornost upoutal metan, jenž zprvu ukryt v mýdlových bublinách po zapálení krásně zahořel. Naplno ukázal svou sílu kyslík v kombinaci s moukou, jenž při fouknutí nad plamen stvořil ohnivou kouli a u některých poté zavinil drobný šok a úlek vodík, který po zapálení zreagoval s kyslíkem a následně proměnil plechovku ve vesmírnou raketu, která se vznesla vzhůru vinou řízeného výbuchu. Dále dnes žáci již také ví, co způsobuje mračna, a jakou roli při tom hraje atmosférický tlak.
Asi šedesátiminutový program uběhl jako voda a nutno přiznat, že na nudu nezbyl čas. V závěru žáci pak vyplnili předem rozdané dotazníky a také lístek s otázkami, na něž získali odpovědi během celé produkce, a který jim následně zůstal jako připomínka této netradiční výukové hodiny. Kdo má však o fyziku a chemii hlubší zájem, musí se vydat do Plzně, kde se jistě dozví ještě mnohem víc.
Mgr.Aleš Plevka, tř.uč. 8.B